
Kartissimo
Kartissimo is een 3D-racegame ontwikkeld in Unity, verrijkt met AR functionaliteit via Vuforia en een Flutter-gebaseerde interface.

Dit project werd ontwikkeld voor het derdejaarsvak Augmented Reality and Mobile App Development, binnen de opleiding Toegepaste Informatica aan Thomas More.
Wat is het?
We kozen voor een speelse invalshoek: een racespel waarin de speler met een winkelkar op een kleurrijk circuit tegen de klok racet. De speler bestuurt het karretje via een joystick op het mobiele scherm, wat intuïtieve en toegankelijke gameplay mogelijk maakt.
Creativiteit stond centraal: van het design van het parcours tot de visuele stijl van het karretje. We konden volop experimenteren met kleuren, beweging en interactie.

Een bijzonder element is de Vuforia AR-integratie. Door een fysiek kaartje voor de camera te plaatsen, verschijnt de winkelkar in 3D in de echte wereld. De speler kan dan live de kleur aanpassen voor hij aan de race begint — een interactieve en leuke ervaring.
Unity werd gebruikt voor het bouwen van de spelomgeving en het karretje, terwijl Vuforia instond voor de AR-functionaliteit. Flutter verzorgde het menu waarin spelers gekozen worden en rondetijden worden opgeslagen.

We werkten in duo aan Kartissimo. Veel taken voerden we samen uit — zoals de logica van het racespel, AR-integratie en interface. Andere onderdelen werden verdeeld, zoals het modelleren van objecten en de Flutter-kant van het project. Duidelijke communicatie en afstemming maakten dit mogelijk.
Wat draagde dit project bij?
De integratie tussen alle technologieën vroeg om nauwkeurige samenwerking. Door onze duidelijke communicatie verliep de ontwikkeling verrassend vlot. Elk aspect werd met zorg en enthousiasme opgebouwd.
Kartissimo toonde ons hoe plezier en techniek hand in hand kunnen gaan. Voor mij persoonlijk was dit het bewijs dat gameontwikkeling en creatieve expressie absoluut bij mijn interesses horen.

Kartissimo is voor mij meer dan een schoolproject — het was een eerste duik in de wereld van gameontwikkeling en AR. Het bevestigde mijn passie voor interactieve ervaringen, 3D-werelden en creatieve interfaces.